۷ بهمن ۱۳۹۰، ۱۵:۴۲
کد خبر: 30783193
T T
۰ نفر

بيرجند - رييس اتحاديه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر و ساعت بيرجند گفت: يكي از مهمترين عواملي كه ظرف روزهاي اخير، باعث ايجاد فضاي آشفته در بازار سكه و طلا شد، ايجاد التهاب و فضاي رواني در بين مردم بود كه اين فضا بايد مهار شود.

'غلامحسین قربانی مقدم' روز جمعه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، افزود: كارشناسان و برنامه ریزان اقتصادی باید بر فضای روانی و ملتهب بازار غلبه كرده و آرامش را به این بازار بازگردانند.

وی با بیان اینكه در ایجاد این فضای روانی چند عامل نقش اساسی داشت، گفت: یكی از این عوامل محدودیت مراكز عرضه سكه توسط بانك كارگشایی در سطح استانها بود، كه به عنوان نمونه شاهد بودیم سكه به صورت روزانه، تنها در بانكهای خاصی نظیر تهران، مشهد و اصفهان توزیع شد.

قربانی مقدم افزود: این در حالی بود كه اگر كسی مثلا در بیرجند نیاز به سكه داشت، باید با واسطه و البته قیمت گرانتر، سكه مورد نیاز خود را تهیه می كرد.

وی گفت: عامل دیگری كه در ایجاد این فضای روانی نقش داشت، انتشار اخبار غیر واقعی در برخی سایتها كه البته آمیخته به اخبار تحریمها نیز بود، موجب شد تا نوعی احساس نیاز كاذب در مردم تقویت شود.

قربانی مقدم با بیان اینكه یكی از عوامل مهم در تعیین قیمت طلا، بازار جهانی است و مباحث پیش پا افتاده ای چون تحریمهای اقتصادی نقشی در تعیین قیمت طلا ندارند، افزود: به هر حال رسانه های جمعی می توانند در ایجاد فضای آرامش در بازار نقش اساسی داشته باشند.

وی با بیان اینكه نمی توان در خصوص آینده قیمت سكه و طلا، تحلیلهای دقیق و صد درصد درستی ارایه كرد، گفت: اما با توجه به اینكه سكه های پیش فروش شده توسط بانك مركزی در ماه های آغازین سال آینده به دست مردم می رسد، لذا كاهش چشمگیر قیمت سكه و طلا نباید زیاد دور از انتظار باشد.

قربانی مقدم بر هماهنگی و همكاری دو جانبه دولت و بازار در ایجاد فضای آرامش بر بازار سكه و طلا تاكید كرد و افزود: دولت می تواند از تجربه، سرمایه و دانش بازار بهره خوبی.

هم اكنون در بازار بیرجند 50 واحد صنفی توبد و فروش طلا و جواهر دارای پروانه در بیرجند فعال می باشند.ك/3

666/110 /675
۰ نفر